joi, 31 octombrie 2019

O gutuie și-un dovleac

O gutuie și-un dovleac
au o boală fără leac.
E un fel de gălbinare
dobândită de la soare
sau, poate, o alergie
la lumina aurie
strecurată prin rugina
ce le-a invadat grădina.

Au chemat o doftoreasă,
o ciupercă albă, grasă,
ce purta pe cap un șal
din frunziș de loldilal
peste pălăria roasă
de-un colbec în drum spre casă,
care-a flămânzit subit.
(Ciuperca l-a otrăvit.)

Doftoreasa i-a cătat,
i-a rotit, i-a scuturat
și le-a spus că-i boală grea,
sfârșeală la lingurea,
că-s în stadiul terminal
și că le va fi fatal
soarele care i-a copt,
și le-a dat zile - vreo opt.

Dar ca să își ia răsplată
le-a prescris, detaliată,
o rețetă inutilă:
dimineața, o pastilă
și o cremă pe la prânz,
din extract curat de spânz,
iar seara un degetar
de must dulce de arțar.

Gutuia a ascultat
sfatul ei documentat,
dar dovleacul, mai căpos,
și aflat ceva mai jos,
deci lipsit de perspectivă
și cu mintea în derivă
n-a luat niciun tratament
că-i părea incongruent.

În a cincea zi gutuia
s-a desprins de ram că nu i-a
mai ținut nici pețiolul
și-a căzut de-a rostogolul
tocmai până la dovleac.
- Măi gutuie, și cu leac
ai picat din înălțime
și-ai ajuns lângă prostime?

- Măi dovlece, tu mă iartă,
că nu-mi arde-acum de ceartă!
Am făcut o încercare,
că ziceau că moarte n-are.
Ea poate n-o fi având,
dar nouă ne fac comând
cât de repede, se pare.
Nu-i speranță de scăpare!

Nici n-a terminat de spus,
că a fost luată pe sus
într-o mână. În cealaltă,
întinsă și răsfirată,
stătea în balans dovleacul
mai să cadă că, săracul,
era umed și lucios
și aluneca vârtos.

Gutuia a fost spălată
și i-a fost înlăturată
coaja ei cu gălbinare.
Dată crud pe răzătoare
a fost pusă cu blazare
pe-aragaz, să clocotească
de mânia ei firească.
A făcut întâi o bulă,
pe urmă, de tot sătulă
de atâta maltratare
și plină de indignare,
a umplut oala cu spumă,
că ea nu-i de luat în glumă!
Când a stat zeama mărgea
în apa de la cișmea,
cu nespusă nepăsare
au depus-o la păstrare
în borcane în cămară
lângă gemul cel de pară.

Cu cuțitul în dovleac
întâi au tăiat capac,
i-au scos miezul și l-au ras
pe urmă l-au pus la ars
(lui așa i s-a părut)
învelit în așternut
moale care îl alintă
și l-au denumit plăcintă.
L-au întins pe farfurie.
Numai bine n-o să-i fie!

În carcasa lui cea goală
(cu capac, precum o oală)
au săpat ochi, nas și gură.
L-au dus pe-un buștean, în șură,
când e bezna mai adâncă
și teroarea îl mănâncă.
I-au înfipt o lumânare
în găoacea din dotare
și-o aprind pe la chindie.
A ajuns o jucărie!

O gutuie și-un dovleac
au o boală fără leac.
Sunt în stadiu terminal,
mai precis, autumnal,
de plăcintă sau dulceață.
Iar în șură, când e ceață,
agățat sus, într-un par,
se zărește-un felinar
cu lumina sângerie,
tremurată și pustie,
chip lugubru ce-nfioară...
Sau e frigul de afară?
(2019)

De dovleac şi de gutuie
ştiţi cu toţii fiindcă nu e
o poveste aşa nouă.
Ca să mai citiţi vreo două
căutaţi aici tabel
cu duzinile în el.

4 comentarii :

  1. Cat de frumos se impletesc cuvintele!! E ca un joc de toamna! Si m-am amuzat! E minunata poezia! E dragalasa! (nici nu stiu cum sa-i zic, dar tare-mi place) :)
    Zile senine iti doresc!

    P.S. Nu am reusit sa postez ce am scris (trebuie sa mai pun diacritice), dar in "gradina" la mine gutuia a cazut pe dovleac! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Diana! Mă bucur că ți-a plăcut.
      Eu și diacriticele am avut o relație plină de năbădăi la început. Primul calculator l-am avut în 2000. Nu-mi ajungea masa ca să plimb mouse-ul. 😂 Tastele le căutam ca pe diamante într-o mină epuizată. De diacritice am avut nevoie abia când mi-am făcut blog, adică acum vreo 10 ani. (Se împlinesc luna viitoare.) Le scriam cu copy-paste, până s-a îndurat cineva de mine și m-a învățat să pun tastatura în română. Acum scriu de pe telefon și m-am îndrăgostit de tastatura google care știe să pună singură diacriticele, ba mai și ghicește cuvintele de pe la jumătate. 😁
      Zile faine îți doresc și ție!

      Ștergere
  2. Minunata poezie ai brodat si de aceasta data!
    Se poate? Cu tastatura varianta romaneasca? Trebuie sa fac si eu asta.
    Numai bine, draga Carmen! Un noiembrie inspirat sa fie la tine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Suzana!
      Se poate. Se schimbă unele taste: y și z se inversează și se mută câteva semne de punctuație, dar te obișnuiești.
      Numai bine și multă inspirație și ție!

      Ștergere